Sou aquí: Inici Guàrdia Urbana Denúncies 'in situ' als establiments comercials

Denúncies 'in situ' als establiments comercials

La regidoria de Convivència i Seguretat de l’Ajuntament de Vic, a través de la Guàrdia Urbana i conjuntament amb els Mossos d’Esquadra, posa en funcionament una innovadora campanya de denúncies ‘in situ’ als establiments comercials de la ciutat i als mercats setmanals a la plaça Major.

La regidoria de Convivència i Seguretat a finals del 2012 ha posat en marxa una campanya per tal que els comerciants de la ciutat puguin posar denúncies de furts, danys i robatoris sense moure’s de la botiga. Aquesta iniciativa es porta a terme entre Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra. A principis de març de 2013 la campanya s'amplia als mercats de dimarts i de dissabte a la plaça Major, destinada als marxants però també als visitants.

 

La campanya és una nova acció de la regidoria en la prevenció i apropament dels serveis de seguretat a la ciutadania, i té la voluntat d’evitar i/o dissuadir possibles furts i robatoris als establiments comercials. Es promociona mitjançant dos cartells que es veuran a tots els establiments de la ciutat i que, a més, pretenen fer l’efecte dissuasori necessàri.

 

El primer cartell es col·loca a la porta d’entrada de les botigues i el segon a una de les parets de dins l’establiment. A cada cartell s’hi llegeix la frase: ‘Tots els furts i robatoris detectats en aquest establiment seran denunciats’.

 

Cartell campanya denúncies 'in situ' als establiments comercials


Els cartells es reparteixen a tots els establiments comercials de la ciutat i quan el reben signen un full de compromís on es comprometen a penjar els cartells a la botiga i a denunciar tots els furts i robatoris. A més, la regidoria facilita una sèrie de consells de seguretat, per tal de millorar i assessorar en la seguretat a tots els comerciants.


Consells de Seguretat

 

Durant l’activitat comercial
 
• No acumuleu diners a les caixes enregistradores, buideu-les sovint.
 
• És convenient que efectueu ingressos regulars a les entitats bancàries de forma periòdica, durant el dia, sense esperar a l’hora de tancar per emportar-vos tota la recaptació. Eviteu portar molts diners de cop i no ho feu sempre a la mateixa hora.
 
• Advertiu amb rètols, a l’entrada i la sortida del comerç, que es pot demanar al client que mostri la bossa de mà.
 
• Instal·leu xips de seguretat en els productes.
 
• En determinats comerços pot ser convenient instal·lar un circuit tancat de televisió.
 
• Un tècnic en seguretat us pot fer un projecte de millora adaptat a les necessitats dels vostres establiments comercials i/o industrials. (hi ha negocis que per la seva activitat han de disposar de mesures de seguretat especials obligatòries per llei).
 
• Valoreu si us cal disposar de vigilants de seguretat.

• Limiteu els accessos a l’establiment per facilitar el control i dificultar la fugida en cas de robatori i controleu en tot moment les persones que hi accedeixen.

• Quan hi hagi motius de sospita, feu un escorcoll de les bosses i abrics dels clients en un lloc habilitat.

• Tingueu especial cura durant l’obertura i/o el tancament del vostre comerç.

• En tancar al migdia o quan heu d’absentar-vos de la botiga per breus instants, tanqueu amb persiana l’entrada.
 
Respecte dels treballadors
 
• Cal que els treballadors i treballadores siguin conscients que les persones desconegudes no han de conèixer les mesures de seguretat instal·lades.
 
• El personal del vostre comerç ha de conèixer aquell àmbit de la seguretat que els pertoca o els pot afectar (s’ha de definir el coneixement de la seguretat de l’establiment en funció del grau de responsabilitat).
 
• Si no disposeu de vigilant de seguretat, designeu persones de confiança que coneguin els sistemes de detecció instal·lats i que es responsabilitzin de connectar-los.
 
• Porteu un control de la quantitat de claus de l’establiment i de les persones que en disposen de còpies.
 
• Extremeu les mesures de seguretat i el control de persones, a les zones de vestuari dels treballadors. En tot cas indiqueu als treballadors on deixar els efectes personals (bosses de mà, carteres, etc) durant la feina.
 
Respecte de les targetes de crèdit
 
• Recordeu que les targetes de crèdit són personals i intransferibles.
 
• A l’hora de comprovar les dades del titular de la targeta amb el document d’identificació del client, sigueu rigorosos. No accepteu excuses de parentiu ni altres arguments, com haver-se deixat la identificació al vehicle.
 
• Comproveu sempre que les dades de la targeta, nom i numeració, que s’imprimeixen al rebut coincideixen amb les dades de la targeta de la persona titular.
 
• Davant qualsevol irregularitat, aviseu a la persona encarregada o el servei de seguretat. Si no en disposeu, aviseu amb discreció la policia.
 
• En cas de dubte sobre la legalitat de la targeta no efectueu l’operació comercial.
 
• No us deixeu intimidar per les presses del client o pel nombre de persones que esperen per ser ateses.
 
• Eviteu qualsevol tipus de confrontació, si el client es mostra dialogant o sorprès i actueu amb tota naturalitat.
 
• En aquesta situació és d’utilitat que us fixeu en aquells trets característics del client, com poden ser tatuatges, cabells, ulls, vestuari ... Podrien marxar amb discreció sense esperar el servei de seguretat.
 
Respecte dels bitllets
 
• Comproveu sempre les mesures de seguretat i les particularitats que presenten els bitllets d’euro.
 
• Si creieu que el bitllet és fals, no l’accepteu, reteniu-lo i aviseu el servei de seguretat de l’establiment o la policia. En cap cas inicieu una discussió, comuniqueu a la persona que aparentment el bitllet és fals i que segurament ha estat objecte d’una estafa.
 
• Si veieu que la persona no vol esperar l’arribada dels serveis de seguretat, no us hi oposeu. Intenteu retenir-ne mentalment les característiques físiques, el vestuari i, si es dóna el cas, la descripció del vehicle i/o els acompanyants.
 

La col·laboració ciutadana és imprescindible per al coneixement dels delictes i evitar-ne de posteriors, per això davant de qualsevol persona sospitosa al vostre comerç truqueu de forma preventiva a la policia.

 

 

Accions del document

  • IMPULSVIC
  • SERMUVIC
Ajuntament de Vic
C. Ciutat 1, 08500 Vic
Tel. 93 886 21 00
Fax. 93 886 29 21
atenciociutadana@vic.cat

Horaris d'Atenció Ciutadana
  • CREACCIÓ
  • VIALNET
  • RASESVIC
  • VICVERD
  • MINSVIC

Carregant...