Denúncies 'in situ' als establiments comercials
La regidoria de Convivència i Seguretat de l’Ajuntament de Vic, a través de la Guàrdia Urbana i conjuntament amb els Mossos d’Esquadra, posa en funcionament una innovadora campanya de denúncies ‘in situ’ als establiments comercials de la ciutat i als mercats setmanals a la plaça Major.
La regidoria de Convivència i Seguretat a finals del 2012 ha posat en marxa una campanya per tal que els comerciants de la ciutat puguin posar denúncies de furts, danys i robatoris sense moure’s de la botiga. Aquesta iniciativa es porta a terme entre Guàrdia Urbana i Mossos d’Esquadra. A principis de març de 2013 la campanya s'amplia als mercats de dimarts i de dissabte a la plaça Major, destinada als marxants però també als visitants.
La campanya és una nova acció de la regidoria en la prevenció i apropament dels serveis de seguretat a la ciutadania, i té la voluntat d’evitar i/o dissuadir possibles furts i robatoris als establiments comercials. Es promociona mitjançant dos cartells que es veuran a tots els establiments de la ciutat i que, a més, pretenen fer l’efecte dissuasori necessàri.
El primer cartell es col·loca a la porta d’entrada de les botigues i el segon a una de les parets de dins l’establiment. A cada cartell s’hi llegeix la frase: ‘Tots els furts i robatoris detectats en aquest establiment seran denunciats’.
Els cartells es reparteixen a tots els establiments comercials de la ciutat i quan el reben signen un full de compromís on es comprometen a penjar els cartells a la botiga i a denunciar tots els furts i robatoris. A més, la regidoria facilita una sèrie de consells de seguretat, per tal de millorar i assessorar en la seguretat a tots els comerciants.
Consells de Seguretat
Durant l’activitat
comercial
• No acumuleu diners a les caixes enregistradores, buideu-les sovint.
• És convenient que efectueu ingressos regulars a les entitats bancàries de
forma periòdica, durant el dia, sense esperar a l’hora de tancar per
emportar-vos tota la recaptació. Eviteu portar molts diners de cop i no ho feu
sempre a la mateixa hora.
• Advertiu amb rètols, a l’entrada i la sortida del comerç, que es pot demanar
al client que mostri la bossa de mà.
• Instal·leu xips de seguretat en els productes.
• En determinats comerços pot ser convenient instal·lar un circuit tancat de
televisió.
• Un tècnic en seguretat us pot fer un projecte de millora adaptat a les
necessitats dels vostres establiments comercials i/o industrials. (hi ha
negocis que per la seva activitat han de disposar de mesures de seguretat
especials obligatòries per llei).
• Valoreu si us cal disposar de vigilants de seguretat.
• Limiteu els accessos a l’establiment per facilitar el control i dificultar la
fugida en cas de robatori i controleu en tot moment les persones que hi
accedeixen.
• Quan hi hagi motius de sospita, feu un escorcoll de les bosses i abrics dels
clients en un lloc habilitat.
• Tingueu especial cura durant l’obertura i/o el tancament del vostre comerç.
• En tancar al migdia o quan heu d’absentar-vos de la botiga per breus
instants, tanqueu amb persiana l’entrada.
Respecte dels
treballadors
• Cal que els treballadors i treballadores siguin conscients que les persones
desconegudes no han de conèixer les mesures de seguretat instal·lades.
• El personal del vostre comerç ha de conèixer aquell àmbit de la seguretat que
els pertoca o els pot afectar (s’ha de definir el coneixement de la seguretat
de l’establiment en funció del grau de responsabilitat).
• Si no disposeu de vigilant de seguretat, designeu persones de confiança que
coneguin els sistemes de detecció instal·lats i que es responsabilitzin de
connectar-los.
• Porteu un control de la quantitat de claus de l’establiment i de les persones
que en disposen de còpies.
• Extremeu les mesures de seguretat i el control de persones, a les zones de
vestuari dels treballadors. En tot cas indiqueu als treballadors on deixar els
efectes personals (bosses de mà, carteres, etc) durant la feina.
Respecte de les
targetes de crèdit
• Recordeu que les targetes de crèdit són personals i intransferibles.
• A l’hora de comprovar les dades del titular de la targeta amb el document
d’identificació del client, sigueu rigorosos. No accepteu excuses de parentiu
ni altres arguments, com haver-se deixat la identificació al vehicle.
• Comproveu sempre que les dades de la targeta, nom i numeració, que
s’imprimeixen al rebut coincideixen amb les dades de la targeta de la persona
titular.
• Davant qualsevol irregularitat, aviseu a la persona encarregada o el servei
de seguretat. Si no en disposeu, aviseu amb discreció la policia.
• En cas de dubte sobre la legalitat de la targeta no efectueu l’operació
comercial.
• No us deixeu intimidar per les presses del client o pel nombre de persones
que esperen per ser ateses.
• Eviteu qualsevol tipus de confrontació, si el client es mostra dialogant o
sorprès i actueu amb tota naturalitat.
• En aquesta situació és d’utilitat que us fixeu en aquells trets
característics del client, com poden ser tatuatges, cabells, ulls, vestuari ...
Podrien marxar amb discreció sense esperar el servei de seguretat.
Respecte dels
bitllets
• Comproveu sempre les mesures de seguretat i les particularitats que presenten
els bitllets d’euro.
• Si creieu que el bitllet és fals, no l’accepteu, reteniu-lo i aviseu el
servei de seguretat de l’establiment o la policia. En cap cas inicieu una
discussió, comuniqueu a la persona que aparentment el bitllet és fals i que
segurament ha estat objecte d’una estafa.
• Si veieu que la persona no vol esperar l’arribada dels serveis de seguretat,
no us hi oposeu. Intenteu retenir-ne mentalment les característiques físiques,
el vestuari i, si es dóna el cas, la descripció del vehicle i/o els
acompanyants.
La col·laboració
ciutadana és imprescindible per al coneixement dels delictes i evitar-ne de
posteriors, per això davant de qualsevol persona sospitosa al vostre comerç
truqueu de forma preventiva a la policia.